O udost臋pnianie klientom danych na temat kaloryczno艣ci i sk艂adu potraw od lat apeluj膮 ameryka艅skie towarzystwa naukowe. Przeci臋tny mieszkaniec USA zjada poza domem 5.8 posi艂k贸w w tygodniu, co stanowi ponad 34% ca艂kowitej zawarto艣ci energetycznej diety. Wi臋kszo艣膰 miejsc, w kt贸rych si臋 sto艂uje, to fast-foody i restauracje sieciowe.
W jednym z bada艅, respondenci zapytani o liczb臋 kalorii zawartych w spo偶ywanych przez nich, wysokot艂uszczowych potrawach, potrafili zani偶y膰 j膮 nawet o niemal 1000 kcal. Co ciekawe, podobnym, nieuzasadnionym optymizmem wykazywali si臋 dietetycy, cho膰 skala b艂臋du by艂a tu mniejsza. Zdaniem autor贸w z USA, poinformowanie konsument贸w o rzeczywistej zawarto艣ci energetycznej wybieranych przez nich posi艂k贸w, w 24-37% przypadk贸w prze艂o偶y艂oby si臋 na rezygnacj臋 z zam贸wienia. W 艣wietle tych danych nie mo偶e dziwi膰 fakt, 偶e ameryka艅skie restauracje stoj膮 murem przeciwko "znakowaniu menu". Rzecznicy restaurator贸w twierdz膮, 偶e wystarczaj膮ce informacje na temat kaloryczno艣ci zawiera internet, 偶e ocena kaloryczno艣ci serwowanych przez nich potraw wi膮za艂aby si臋 z konieczno艣ci膮 poniesienia niebagatelnych koszt贸w, kt贸re znalaz艂yby nast臋pnie odzwierciedlenie w cenie posi艂k贸w i 偶e olbrzymia wi臋kszo艣膰 klient贸w nie ma poj臋cia, jakie jest ich dobowe zapotrzebowanie na kalorie. Wbrew tym opiniom, liczby s膮 nieub艂agane. Wprowadzenie omawianych, nowych zasad dla wszystkich restauracji prze艂o偶y艂oby si臋 na znacz膮ce obni偶enie indeksu masy cia艂a przeci臋tnego Amerykanina. |